miércoles, 27 de octubre de 2010

Patim, patam, patum ... EN PATUFET




EL CONTE D'EN PATUFET

Patim, patam, patum,
Homes i dones del cap dret,
patim, patam, patum,
no trepitgeu en Patufet!

Quiets! Ara hem d'anar en compte. Si qualsevol dia sentiu aquesta cançó... sisplau, vigileu on poseu els peus, per què vol dir que en Patufet és a prop.
Patim, patam, patum.
Homes i dones del cap dret,
patim, patam, patum,
no trepitgeu en Patufet!

El sentiu? On deu ser? No el veig...
Patim, patam, patum.
Homes i dones del cap dret,
patim, patam, patum,
no trepitgeu en Patufet!

El veieu, ara?
Pobre Patufet! Sempre ha d'anar cantant per por que no el trepitgin sense voler, i l'esclafin. Com que és més petit que una puça, doncs és clar, ningú no el veu i això és un perill... Per això no para mai de cantar...
Patim, patam, patum,
homes i dones del cap dret,
patim, patam, patum,
no trepitgeu en Patufet!

En Patufet viu amb el seu pare i la seva mare. És molt simpàtic i molt treballador perquè sempre està disposat a ajudar tothom, però, renoi!, ningú no sap d'on ha sortit tan petit. Perquè mira que n'és de petit... petit com un gra d'arròs...
Un dia, la seva mare mentre feia el dinar es va adonar que se li havia acabat la sal.
- Mare, ja hi aniré jo a comprar-te la sal, va oferir-se de seguida en Patufet.

Però a la seva mare no li feia gens de gràcia que anés a comprar tot sol. Com que era tan petit, la senyora tenia por que algú no el veiés i el trepitgés. Però en Patufet va suplicar, va plorar i va picar de peus insistint  que el deixés anar a comprar la sal. Tant ho va demanar, que farta de sentir-lo la mare va acabar donant-li una moneda i el va deixar marxar.
En Patufet es va abaixar la boina fins a les orelles i se'n va anar a comprar més content que un gínjol. Això sí, pel camí, mentre feia rodolar la moneda, anava cantant la seva cançó:
Patim, patam, patum.
Homes i dones del cap dret,
patim, patam, patum,
no trepitgeu en Patufet!

Quan en Patufet va arribar a la botiga, es va posar a cridar:
- Sisplau, senyor botiguer, un paquet de sal.

I el botiguer mirava per tots costats, amunt i avall, i no veia ningú per enlloc. Cansat de buscar va preguntar:
- Qui dimonis crida? Si no veig ningú!
- Que no em veu? -va contestar en Patufet-. Sóc jo, en Patufet, i vull un paquet de sal.

El botiguer va tornar a mirar, repassant amb la mirada tots els racons de la botiga fins que va veure una moneda que es bellugava per terra. Però no veia qui era el que la portava i li demanava un paquet de sal.
Finalment el botiguer va decidir agafar la moneda i en el mateix lloc va deixar un paquet de sal que, per sort, va quedar damunt d'en Patufet.
En Patufet el va agafar, era petit però molt fort, i va sortir de la botiga cantant a crits:
Patim, patam, patum.
Homes i dones del cap dret,
patim, patam, patum,
no trepitgeu en Patufet!

Cantava ben fort, perquè la gent no l'aixafés. I quan sentien la cançó, la gent s'aturava, estranyada de sentir la veueta que sortia d'un paquet de sal.
Patim, patam, patum.
Homes i dones del cap dret,
patim, patam, patum,
no trepitgeu en Patufet!

Quan la seva mare el va veure arribar amb la sal es va posar molt contenta i el va felicitar. Així doncs, l'endemà, en Patufet va aprofitar per demanar a la mare que el deixés anar a portar el dinar al pare allà on treballava.
- Que no veus que no podràs amb el cistell -el va advertir la mare.

Però en Patufet que, com hem dit abans, era molt fort, va agafar el cistell i se'l va carregar a coll com si res. Quan la seva mare va veure que era capaç de portar-lo sense esforç va consentir a deixar-lo anar.
I en Patufet, carregat com un burro, va sortir al carrer tornant a cantar la seva cançó:
Patim, patam, patum.
Homes i dones del cap dret,
patim, patam, patum,
no trepitgeu en Patufet!

Però, de camí a la fàbrica on treballava el pare, es va posar a ploure a bots i barrals. I en Patufet, per no mullar-se, el primer que se li va ocórrer va ser amagar-se sota una col. I vet aquí quina mala sort, que en aquell moment va venir un bou i, d'una queixalada, se la va menjar. I amb la col, el bou també es va empassar en Patufet.
Mentrestant el pare estava tot impacient esperant que li portessin el dinar. Després d'uns minuts, en veure que no arribava ningú, va decidir anar-se'n cap a casa a veure què passava.
- Que no ha vingut en Patufet amb el teu dinar? -va preguntar la mare en veure'l arribar.

I aleshores tots dos van començar a patir preguntant-se on era en Patufet i què li devia haver passat. Els pares d'en Patufet van agafar-se les mans tremolosos com un flam, però de seguida van decidir sortir a buscar-lo. I per trobar-lo anaven cridant:
- Patufet, on ets? Patufet, on ets?

I en Patufet contestava:
- Sóc a la panxa del bou, que no hi neva ni hi plou!

Però el pare i la mare no el sentien. I anaven per aquí i per allà sense parar de cridar:
- Patufet, on ets? Patufet, on ets?
- Sóc a la panxa del bou, que no hi neva ni hi plou! Quan el bou farà un pet sortirà en Patufet!!
- Patufet, on ets? Patufet, on ets?
-  A la panxa del bou, que no hi neva ni plou. Quan el bou farà un pet sortirà en Patufet!!

De sobte el bou va aixecar la cua i va fer un gran pet. PEEEEEEETTTTTTT...
I va sortir volant en Patufet.
Patim, patam, patum.
Homes i dones del cap dret,
patim, patam, patum,
no trepitgeu en Patufet!

El sentiu? Ja s'allunya... És en Patufet, petit com un mosquit, però un nen que és tot cor.
Psst, una mica de silenci sisplau! Ja no sento res... En Patufet ja ha passat i ja puc continuar caminant.
Recordeu's-en! Quan sentiu allò de:
Patim, patam, patum.
Homes i dones del cap dret,
patim, patam, patum,
no trepitgeu en Patufet!


" SONRISITAS "

El programa "Sonrisitas"  promociona  la salut bucodental en els centres que imparteixen el primer cicle de l'Educació Infantil.
 
CARACTERÍSTIQUES GENERALS:

El programa, promoció de la salut bucodental en els centres que imparteixen el primer cicle de l'educació infantil té com a objectiu fonamental aconseguir en la població infantil uns hàbits alimentaris i d'higiene bucodental que permeti desenvolupar estils de vida saludables

Es tracta d'un programa impulsat per la Conselleria d'Educació i la Conselleria Salut i consisteix a facilitar als centres suport i assessorament, així com recursos didàctics i materials per al seu desenvolupament i posterior avaluació.




POBLACIÓ DIANA

Nens i nenes de zero a tres anys dels centres que imparteixen el primer cicle de l'educació infantil propis o amb conveni amb la Conselleria d'Educació.
OBJECTIUS:

1. Promoure l'adquisició d'hàbits saludables i aconseguir canvis significatius en els aprenentatges dels nens i nenes en relació amb l'educació per a la Salut: alimentació sana i higiene de la boca i les dents.

2. Que l'equip de professionals dels centres que imparteixen el primer cicle de l'educació infantil, així com les famílies dels nens i nenes que acudeixen a aquests centres, valorin la importància de l'educació per a la salut i la salut bucodental.

3. Proporcionar al grup de professionals dels centres , habilitats i materials per a introduir en les cures la higiene bucodental, l'alimentació saludable.

4. Implicar les famílies en el desenvolupament de les activitats educatives que es realitzen als centres que imparteixen el primer cicle de l'educació infantil i especialment de reforç a la llar.

5. Que la població general valori la importància de la salut bucodental i conegui els mecanismes que contribueixen a conservar-la.


lunes, 25 de octubre de 2010

HOT POTATOES


Hot Potatoes és un conjunt de sis eines d'autor, desenvolupat per l'equip del University of Victoria CALL Laboratory Research and Development, que et permeten elaborar exercicis interactius basats en pàgines web de sis tipus bàsics.La interactivitat dels exercicis s'aconsegueix mitjançant JavaScript (un "Script" és una mica de codi que fa alguna cosa en una pàgina web). Aquest codi està fet amb un llenguatge anomenat JavaScript inventat per Netscape. 
El programa està dissenyat perquè es puguin personalitzar gairebé totes les característiques de les pàgines.

UTILITZACIÓ

La informació editable de cada tipus d'exercici es guarda en un arxiu específic de cada aplicació d'HP. A partir d'aquest es generarà el document final interactiu en format *. HTML. Aquesta pàgina es puja al servidor web. L'alumne no necessita tenir instal lat al seu equip el programa Hot Potatoes per realitzar cada exercici. Només cal accedir utilitzant un navegador com Internet Explorer 5.5 o superior.

COMPONENTS

JBC crea exercicis d'elecció múltiple. Cada pregunta pot tenir tantes respostes com tu vulguis i qualsevol nombre d'elles pot ser la correcta. En contestació a cada resposta es dóna a l'estudiant una retroalimentació específica i apareix el percentatge d'encerts cada vegada que es selecciona una resposta correcta. Tant en JBC com a la resta dels programes és possible incloure una lectura que l'alumne farà abans de realitzar els exercicis.

JCloze genera exercicis d'omplir buits. Es pot posar un nombre il limitat de possibles respostes correctes per a cada forat i l'estudiant pot demanar ajuda si té dubtes i, veureu la lletra de la resposta correcta cada vegada que premeu el botó d'ajuda. Una pista s'especifica pot ser també inclosa per a cada buit.El programa permet posar els buits en paraules seleccionades pel usiario o fer el procés automàtic de manera que es generin buits cada "n" paraules d'un text.També s'inclou puntuació automàtica

JCross crea mots encreuats, pots utilitzar una quadrícula de qualsevol mida. Com en JQuiz i JCloze, un botó d'ajuda permet l'estudiant demanar una lletra en el cas que la necessiti.

JMatch crea exercicis d'aparellament o ordenació. Una llista d'elements apareixen a l'esquerra (aquests poden ser imatges o text), amb elements desordenats a la dreta.Aquesta aplicació pot ser usada per exemple per aparellar vocabulari amb imatges o traduccions, o per organitzar sentències que formen una seqüència o una conversa.

JMix crea exercicis de reconstrucció de frases o paràgrafs a partir de paraules desordenades. És possible especificar tantes respostes correctes diferents com vulguis basades en paraules i signes de puntuació de la frase base. Es pot incloure un botó que ajuda a l'estudiant amb la paraula o segment de la frase si ho necessita.


- Pas a pas el JMIX i el JMATCH -




viernes, 22 de octubre de 2010

El JClic


El JClic és un conjunt d'aplicacions informàtiques que serveixen per a realitzar diversos tipus d'activitats educatives: trencaclosques, associacions, exercicis de text, mots encreuats...
Les activitats no s'acostumen a presentar soles, sinó empaquetades en projectes. Un projecte està format per un conjunt d'activitats i una o més seqüències, que indiquen l'ordre en què s'han de mostrar.
L'antecessor del JClic és el Clic, una aplicació que des del 1992 ha estat emprada per educadors i educadores de diversos països com a eina de creació d'activitats didàctiques per als seus alumnes.
El JClic està desenvolupat en la plataforma Java, és un projecte de codi obert i funciona en diversos entorns i sistemes operatius.


  • Tipus d'activitats:
Amb el JClic, es poden crear, entre altres, activitats dels tipus següents:
  •     Activitats d'Associació complexa
  •     Activitats d'Associació simple
  •     Jocs de memòria
  •     Activitats d'exploració
  •     Activitats d'identificació
  •     Pantalles d'informació
  •     Puzzles dobles
  •     Puzzles d'intercanvi
  •     Puzzles de forat
  •     Activitats de completar text
  •     Activitats d'omplir forats
  •     Activitats d'identificació d'elements
  •     Activitats d'ordenar elements
  •     Activitats de resposta escrita
  •     Mots encreuats
  •     Sopes de lletres
Prova el JClic només fen un clic a: activitats i a animalets!

Activitats de 3 a 18 anys (totes les del JClic!!)
- Accés directe a l'activitat animalets petits del nostre entorn (3-6 anys)


jueves, 21 de octubre de 2010

El projecte 1X1 (Un alumne un ordinador)
  • Què és?

 El projecte 1X1, és un pla pilot del govern que intenta proporcionar un ordinador portàtil a cada alumne amb la finalitat d’introduir les noves tecnologies i alhora substituir els llibres tradicionals.
Aquests llibres digitals tenen continguts digitals accessibles via internet.
  • Objectius que es volen aconseguir
- Convertir l’ordinador en l’eina personal de treball dels alumnes.
- Proporcionar la gratuïtat del llibre de text a Catalunya basada en la utilització del format digital i el   model 1X1 (1 alumne – 1 ordinador).
- Subministrar la base per a l’educació dels alumnes en la “vida en un món connectat”.
Situar Catalunya en el grup de països capdavanters en l’ús de les TIC a l’educació.


Els quaderns virtuals 


Exemple de Quadern amb aparença per defecteEls quaderns virtuals són un entorn d'aprenentatge digital que va néixer i es va desenvolupar al Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya amb la voluntat de portar a la xarxa els quaderns d'exercicis tradicionals. El projecte està format per un conjunt d'aplicacions de programari lliure que faciliten al professorat de qualsevol nivell i àrea educativa la creació de recursos didàctics multimèdia per tal d'avaluar el progrés i rendiment de l'alumnat.


- Les principals seccions de la web són:

  • Quaderns Virtuals
El projecte consta de diferents aplicacions web (editor, visualitzador, generador web...) desenvolupades en la plataforma Java que requereixen connexió a Internet i que funcionen sobre diferents sistemes operatius (Windows, Linux, Mac OS i Solaris).
  • Biblioteca d'activitats 
Recurs que està en desenvolupament i pretén allotjar els quaderns creats per educadors i educadores que vulguin compartir el seu treball. Des d'aquesta secció podeu consultar la base de dades de quaderns i informar-vos sobre com col·laborar en el projecte.
  • Documents
Tot tipus de documentació sobre Quaderns Virtuals: articles, guies d'usuari, cursos de creació d'activitats...
  • Suport
En aquest apartat trobareu les preguntes més freqüents sobre el projecte Quaderns Virtuals i les seves aplicacions, i l'accés al fòrum per fer-nos arribar els dubtes que no trobeu resolts allà.
  • Comunitat
Un espai per començar a constituir una comunitat de persones i institucions interessades en el projecte. Conté totes les novetats i notícies vinculades a Quaderns Virtuals així com una relació d'enllaços a altres webs relacionades amb el projecte.

- Estructura:
Els Quaderns Virtuals, igual que els quaderns tradicionals, estan formats per un conjunt de fulls en els que es distribueixen preguntes i material addicional de referència i consulta. A més, les preguntes poden tenir punts de diàleg , que permeten a l'alumnat i professorat escriure-hi comentaris i dubtes.

La flexibilitat de la seva estructura permet al docent crear diferents propostes educatives per grups heterogenis, tenint en compte les seves necessitats particulars i ritme d'aprenentatge. A més, poden ser utilitzats com a material de treball per qualsevol àrea i nivell educatiu.
A nivell intern de l'aplicació, cada Quadern està representat per un fitxer XML i un conjunt d'elements multimèdia (imatges, vídeos, àudios...). Aquest fitxer XML, que segueix l'estàndard QTI, defineix l'estructura dels fulls i preguntes del quadern així com la seva avaluació.
  • Vols veure com són els quaderns virtuals? Fes clic sobre la imatge:


Visualitzador de QV

miércoles, 20 de octubre de 2010

ELS LLIBRES DEL FUTUR !

LA PRESTATGERIA DIGITAL

La Prestatgeria és un espai des del qual els centres docents i altres entitats relacionades
amb la docència i el Departament d'Educació poden crear llibres digitals amb l'alumnat de
manera senzilla i còmoda.
A mesura que es creen llibres nous, aquests queden emmagatzemats a la prestatgeria i
estan a l'abast de tothom qui els vulgui consultar.
Els llibres es poden associar a les col·leccions que s'aniran proposant des del Departament
d'Educació.


martes, 19 de octubre de 2010

LA CAÇA DEL TRESOR

  • EN QUE CONSISTEIX ?
Una Caça del tresor és un tipus d'activitat didàctica molt senzilla que utilitzen els docents on integren Internet en el currículum.
Consisteix en un seguit de preguntes i una llista de direccions de pàgines web, de les quals es pot extreure o inferir les respostes. Algunes inclouen una "Gran pregunta" al final, que requereix que els alumnes integrin els coneixements adquirits durant el procés.

 En essència, una caça del tresor una pàgina web amb una sèrie de preguntes i una llista de pàgines web en les quals els alumnes busquen les respostes. Al final s'acostuma incloure la “gran pregunta”, la resposta no apareix directament en les pàgines web visitades i que exigeix integrar i valorar lo après durant la recerca.
  • LA SEVA ESTRUCTURA
1.    Introducció
2.    Llistat de preguntes
3.    Llistat d’enllaços
4.    La gran pregunta
5.    Pautes d’avaluació
6.    Criteris
  • LA SEVA FINALITAT
 Adquirir informació sobre un tema determinat i practicar habilitats i procediments relacionats amb les tecnologies de la informació i la comunicació en general i amb l'accés a la informació a través de la Internet en particular

Webs d'interés. Doneu un cop d'ull !




TREBALLEM DE MANERA DIVERTIDA AMB LES WEBQUEST !


QUÈ ÉS UNA WEBQUEST?

És una proposta didàctica basada en la recerca d'informació a Internet i en l'elaboració, mitjançant la interacció entre els alumnes, d'algun producte que impliqui activitats cognitives d'ordre superior (anàlisi, síntesi, valoració, etc.).
Generalment, es tracta d'una pàgina que proposa una història suggerent als participants per tal que
aconsegueixin una sèrie d'informacions en unes pàgines d'Internet concretes, extraient les seves conclusions a partir del treball cooperatiu.

Estructura bàsica d'una webques
Introducció: orienta els alumnes i capta el seu interès, situant-los en una història o problema a resoldre. La introducció deu ser clara i motivadora amb la finalitat de presentar la webquest: el tema sobre el que es treballarà, l'escenari inicial, el plantejament de preguntes, problemes o reptes a resoldre,etc.

Tasca: en aquest apartat es proporciona a l'alumne una clara descripció del que haurà de fer en finalitzar la webquest així com el nombre de persones que compondran el grup de treball, els papers que hauran d'adoptar els components.

Procés: explica les estratègies que els estudiants han d'utilitzar per a dur a terme la tasca pas per pas. L'explicació de tot el procés ha de ser curta i precisa, però també detallada.

Recursos: llocs d'Internet que els alumnes utilitzaran per a realitzar la tasca.

Avaluació: En aquest apartat s'indica com avaluar el treball realitzat. Per a ell es detallen els criteris d'avaluació en què es basa aquesta avaluació. Depenent del nivell dels alumnes i del tipus d'activitat, es fa una descripció d'allò que es va a avaluar i de com es farà.

Conclusió: Resumeix l'activitat i anima als estudiants per a que reflexionin sobre el seu procés i resultats.

Orientacions per al professor: És l'únic apartat dirigit al professor. En ell s'inclou els conceptes, objectius i continguts per a ajudar el professor a posar en pràctica aquest recurs d'Internet.
Possibilitats educatives
Suposa una forma d'utilitzar didacticament Internet: plantejem tasques en les quals els recursos es troben en la xarxa.

Centrem l'activitat en l'ús de l'informació obtinguda en Internet(per analitzar, sintetitzar,comparar, etc.) més que en la recerca.D'aquesta manera els alumnes poden saber on trobar la informació i evitem que es puga perdre.

L'alumne treballa autonomament construint el coneixement. El docent orienta tot el procés.

Sols plantejar-se per a treballar en grup i assignant a cada alumne un rol.

Fomenta les competències derivades de l'ús d'Internet ja que els alumnes naveguen per la xarxa realitzant les activitats.

Són relativament senzilles de planificar pel mestre, motivadores pels alumnes i fàcils d'adaptar a les necessitats de l'aula.
Els objectius de la Webquest
Combinar els continguts curriculars amb l'ús de les tecnologies de la informació i la comunicació a l'aula, en un aprenentatge de descobriment guiat.



El conte d'en Tabalett

Vet aquí que una vegada, en un bosc no gaire lluny d'aquí, hi vivia un conillet del pèl blanc que es deia tabalet un dia la seva mare, la marieta cua-curta, va anar a buscar pastanagues i va dir al seu fill: - tabalet, fill, t'he de deixar sol i no vull que surtis del cau!
- i en tabalet li va respondre: - no mare, no sortiré del cau.

la mare se'n va anar i va fer un petó al seu conillet.
- adéu, tabalet!
- adéu, mare!

al cap d'una estona va arribar un ratolí que no va sentir cap soroll. el ratolí es va decidir a cantar:
"tabalet vine aquí, surt a fora, surt a fora. tabalet vine aquí, surt a fora a jugar amb mi".

- hola, ratolí!
- rac, rac, hola, tabalet! surt, surt a jugar amb mi. però en tabalet li va contestar:

- no! que la mare no vol que surti.
poc després va arribar la granota que no va sentir cap soroll. la granota es va decidir a cantar: "tabalet vine aquí, surt a fora, surt a fora. tabalet vine aquí, surt a fora a jugar amb mi".
- hola, granota!
- croac, croac, hola, tabalet! surt, surt a jugar amb mi.

però en tabalet li va contestar:
- no! que la mare no vol que surti.

quan va passar un temps va arribar l'esquirol, que tampoc va sentir cap soroll. l'esquirol també es va decidir a cantar: "tabalet vine aquí, surt a fora, surt a fora. tabalet vine aquí, surt a fora a jugar amb mi".
- hola, esquirol!
- nyic, nyic, hola, tabalet! surt, surt a jugar amb mi.

però en tabalet li va contestar:
- no! que la mare no vol que surti.

però... al cap d'una estona en tabalet va sentir un soroll molt estrany: "zzt, zzt." en tabalet va aixecar les orelles i va escoltar aquell soroll que cada cop era més fort: "zzt, zzt."
en tabalet volia saber què era aquest soroll i va sortir del cau, oblidant les paraules de la mare.
de sobte, una serp gran, verda i amb la boca molt oberta se'l volia menjar d'un mos: "zzt, zzt."

el conillet, tremolant de por i molt arrupit va cridar:
- mare, mare, vine!
quan la serp era a punt de menjar-se'l, va arribar la mare i va fer una queixalada a la serp: "nyac!"
la serp va marxar esfereïda i la marieta cua-curta va abraçar al seu fillet.
ara que la mare ja era al cau, en tabalet va poder sortir a jugar amb tots els seus amics sense pors ni perills.


Feu clic a la imatge per veure el conte, o escoltar-lo: